קיבוץ רעים
חסר רכיב

הגיל הרך

חזון
מערכת הגיל הרך ברעים רואה עצמה חלק בלתי נפרד מהקהילה ומממשת את "רוח רעים".
מערכת הגיל הרך ברעים מטפחת את הילדים המתחנכים בה ומעודדת אותם למימוש היכולות השונות הגלומות בהם תוך שימת דגש על: חשיבה יצירתית, יוזמה חופשית וביטוי אישי לצד סובלנות, שיתוף פעולה וקשר עם הסביבה והקהילה.
חשוב לנו לטפח בוגרים חושבים, הומניים, תקשורתיים, המפיקים מעצמם את המרב והמיטב, מאושרים בחלקם, עצמאיים ורואים את העולם בראיה אופטימית.
מטרות
· מטרת מערכת החינוך בגיל הרך היא להעניק לילד המתחנך בה את מרב האפשרויות ומיטב הכלים להתפתחותו האישית בתחומים השונים: גופנית, נפשית, חברתית וקוגניטיבית.
· מטרה חינוכית ייחודית הנגזרת מעצם היותנו מחנכים ילדים בקיבוץ - קשר לקהילה, למקום ולטבע שסביבנו.

דרכי פעולה ליישום מטרות
  • אנו עובדים בקבוצות קטנות כשהדגש הוא על התייחסות אישית לכל פרט בקבוצה, במטרה לאפשר לכל ילד את ההזדמנות לממש את היכולות הגלומות בו. אנו עוסקים בטיפוח של כל ילד וילדה.
  • אנו רואים חשיבות רבה לקשר הישיר עם הסביבה בה אנו חיים וממנה אנו לומדים על תהליכים שונים. הילדים שלנו לומדים דרך החוויה שבהתנסות: טיולים, יצירה, בניה בחצר הגרוטאות וכדומה.
סביבה חינוכית
על מנת ליישם מטרות אלו על מערכת החינוך לעצב סביבה חינוכית תומכת פיזית ורגשית בדרכים הבאות:
א. הצבת צוות חינוכי מקצועי אשר עבר, עובר ויעבור הכשרה מתאימה.
ב. יצירת סביבה חינוכית מתאימה - מאתגרת ובטוחה לילד בגילאים השונים.
ג. ליווי מקצועי של הילד והצוות החינוכי ותמיכה ע"י אנשי מקצוע בתחומים הנדרשים.
ד. שיתוף פעולה עם ההורים.
ה. העשרה.

א. צוות חינוכי
1. רכזת הגיל הרך
רכזת הגיל הרך עומדת בראש הצוות החינוכי. באחריותה הצד הפדגוגי והארגוני של מערכת גיל הרך: אחראית לשיבוץ צוותים מתאימים בכל בית. אחראית ל"תחזוקת הצוותים" מקיימת מפגשים עם הצוותים, מפגשי מובילות, דואגת להכשרת הצוות החינוכי. מקיימת קשרים עם הורים, קהילה, גורמי חוץ, רשויות מדינה. אחראית לתפעול ארגוני וכלכלי של הגיל הרך.
2. מחנכות
בכל בית ילדים משובץ צוות מקצועי לעבודה עם הילדים. בראש הבית - גננת או מחנכת פעוטים, שעברה ועוברת הכשרה מתאימה. לצד הגננת/המחנכת עובדות סייעות ומטפלות שהוכשרו ויוכשרו. הצוות ממשיך ומשתלם, על מנת להעמיק ולהרחיב את הידע ולהעשיר את "ארגז הכלים" המקצועי שלו.
הגננות/מחנכות העומדת בראש כל בית אחראיות לגיבוש דרכי העבודה, סדר היום, התכנים החינוכיים ועובדות בשיתוף פעולה עם הצוות שלצדן. באחריותן לקיים ישיבות סדירות עם הצוות בהן הצוות יעמיק ידע מקצועי וידון במקרים חינוכיים שונים. במידת הצורך הן נעזרות בייעוץ מקצועי.
יחסי אנוש טובים בתוך הצוות הינם גורם חשוב לתפקודו בבית הילדים. כאשר יש בתוך הצוות הרמוניה, תמיכה, הדברות, השענות ועזרה הדדית, נוצרת אוירה נעימה שמשפיעה על הילדים וההורים. הצוות מגבש את דרכי העבודה בתוכו ונוהלי ההידברות ונעזר בגורם חיצוני אם וכאשר יש צורך להתגבר על המכשולים.

ב. סביבה חינוכית
ארבעה עקרונות מנחים בבניית בית הילדים: התאמה לגיל, נוחיות בתפעול, בטיחות ואסתטיקה, כאשר יש לתמרן ולהביא לאיזון ביניהם. בית הילדים צריך לענות על הדרישות הפיזיות של הילדים. מטרתו לאפשר לילדים לנהל מערכת חיים עצמאית עד כמה שאפשר בלי להיות תלויים במבוגרים. צריך שיהיה בו מרחב פעילות, ריהוט בגובה המתאים לילדים, כנ"ל שירותים, כיורים וכד'. החצרות צריכות להיות מוגנות. כמובן צריכים להיות בהן גירויים שמעניינים את הילדים ויש בהם אלמנט של אתגר. יש לנסות ולאבטח את הגירויים עד כמה שאפשר. הצד האסתטי שבתוכו גדלים הילדים חשוב אף הוא ויש לתת את הדעת למראה החיצוני של הדברים: תמונות, קישוטים, נוי וכד'.

ג. ליווי ותמיכה מקצועית
מעגן - עבודת הצוות החינוכי מלווה על ידי צוות מקצועי תומך - מעג"ן. הצוות מונה: יועצת פדגוגית, מדריכה התפתחותית (מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת) פיזיוטרפיסטית תינוקות ופסיכולוגיות.
תפקיד צוות מעג"ן (מערך תומך מעון- גן):
1. ליווי ויעוץ למחנכות הגיל הרך ולהורים.
2. איתור, מניעה ומעקב אחר קשיים התפתחותיים.
3. המלצה להמשך טיפול.
דרכי עבודה:
1. יועצת פדגוגית - מלווה את הצוותים וההורים במתן יעוץ בתחומים שונים כגון: ארגון בית הילדים והסביבה החינוכית, בניית סדר יום, רצף פעילויות, חינוך לניקיון, גמילה ועוד.
2. צוות ההתפתחותי - מרפאה בעיסוק וקלינאית תקשורת, מלווה את הילדים מבית התינוקות ועד לגן בתחומים המוטוריים והשפתיים. הצוות החינוכי וההורים מקבלים הדרכה לבניית פעילות מותאמת לצרכים התפתחותיים.
3. אנו נעזרים על פי צורך בפסיכולוגית חינוכית התפתחותית .
4. פסיכולוגית - מלווה את הגן הבוגר לפי הצורך במתן יעוץ בנושאים כגון בשלות לקראת המעבר לכיתה א'. התמודדות עם קשיים שעולים מתוך העבודה עם ילדים.
5. גננת שילוב - מגיעה לגן על פי צורך, למתן תגבור לילדים הזקוקים לכך.

ד. שיתוף פעולה עם ההורים
שיתוף פעולה עם ההורים הכרחי להצלחת העבודה החינוכית.
בגיל הרך אנו פועלים במספר דרכים להגברת שיתוף הפעולה:
  • אסיפת הורים - מתקיימת בכל בית בתחילת השנה. באסיפה זו מוצג: הצוות, הנהלים בבית, סדר היום והתכנים החינוכיים.
  • אסיפת הורים סביב נושא או ענין מרכז - מתקיימות על פי צורך לדוגמא הבשלות לקראת המעבר לכיתה א'.
  • לוח קשר - תלוי בבית הילדים בו מדווחים אירועים ונושאים שונים שגרתיים כגון: "היום טילנו לעץ האקליפטוס הענק" או "היום קראנו את הספר...." או "היום אכלנו... בארוחת צהריים".
  • שיחות אישיות - מתקיימות לפחות שתיים בשנה ביוזמת הצוות החינוכי עם הורי הילדים. בשיחות אלו מדווח הצוות באופן מסודר על התקדמות הילד והתפתחותו.
  • מפגשי אירוע - הצוות יוזם מפגשים סביב אירועים שונים כגון: יום הולדת, חגים, חגיגות ונושאים מרכזים. מפגשים אלו תורמים להעמקת הקשר בין הילדים, ההורים, הצוות החינוכי ובית הילדים.
  • דפי מידע והודעות טקסט משודרות - לדיווחים שוטפים, להודעות ועדכונים.
  • הכנסת תינוק לבית התינוקות נעשית בשלבים בהתאמה לתינוק ולהוריו. הליווי הוא פרטני בהתאם לגיל הילד ולהתפתחותו.
ה. העשרה
מטרת החינוך בבית הילדים הינה לאפשר לילד להתפתח במיטבו ולזמן לו את מרב האפשרויות להתנסויות השונות. מלבד השגרה הקיימת בבית הילדים אנו שואפים להעשיר את הילדים בתחומים שונים:
  • סל תרבות - ילדי הגן הולכים להצגות במסגרת סל תרבות.
  • פעילות קרן קרב - חוגי העשרה בגן לפי בחירת הגננת ניתנים בגן הבוגר מספר חוגים במהלך שנת הלימודים.
  • חוגים שונים לדוגמא: שעת סיפור, חוג בעלי חיים, מוסיקה, תנועה.
  • פעילויות הורי וילדים – אנו שואפים לקיים באופן יזום פעילות משותפת של הורים וילדים סביב נושאים שונים.
  • פינת חי - אנו שואפים להקמת פינת חי קטנה ומטופחת ברעים שתהווה:
* מקום מפגש והכרות של הילדים עם בעלי חיים שונים.
* מקום ליצירת תקשורת עם עולם החי.
* מקום בילוי נעים לילדים, הורים סבים ועוד.
* מקום ללמידה אישית, קבוצתית, להעשרה והעצמה של הילדים.

בתי ילדים
בגיל הרך ברעים ארבעה בתי ילדים:
פיסטוק - בית תינוקות, קולט ילדים מגיל 3 חודשים במשך כל השנה עד לסוף חודש מאי.
    פתיחת הבית בספטמבר, מותנית במספר התינוקות המיועדים להיכנס.
כלנית - פעוטון לגילאי שנה +. קולט ילדים בתחילת שנת הלימודים בספטמבר.
רקפת - גנון גילאי שנתיים. קולט בספטמבר.
נרקיס - גן בוגר מגילאי שלוש בפיקוח משרד החינוך.

פעילות בתי הילדים בגיל הרך
בתי הילדים יפעלו 12 חודשים בשנה במשך כל ימות השבוע.
המערכת לא פועלת במספר ערבי חג, ימי צוות וימי היערכות בסוף אוגוסט. יתכנו ימים נוספים במהלך השנה בהתראה של חודש מראש.

מועדי פעילות מערכת הגיל הרך
בימים א' - ה' - בין השעות 7:00 - 16:00 (סגירת הבית). לקיחת ילדים החל מ 15:45.
בימי שישי - בין השעות 7:00 - 13:00 (סגירת הבית). לקיחת ילדים החל מ 12:30.
בערבי חג בין השעות 7:30 - 12:30 (סגירת הבית). לקיחת ילדים החל מ 12:00.
חסר רכיב